Jakich błędów unikać w czasie rozmowy kwalifikacyjnej?

Jakich błędów unikać w czasie rozmowy kwalifikacyjnej?

Jakich błędów unikać w czasie rozmowy kwalifikacyjnej?
autorem artykułu jest Beata Grantt

1. Spóźnienie się na rozmowę.

Wcześniej sprawdź dokładnie adres spotkania i najlepiej pojedź tam, jeśli to możliwe, poprzedniego dnia, aby sprawdzić, ile czasu zajmie Ci droga. Jeśli nie możesz tam wcześniej pojechać, sprawdź na planie miasta lub zapytaj znajomych, jak i czym tam dotrzeć oraz zaplanuj, ile czasu musisz na to poświęcić. Zawsze bądź na miejscu kilka minut wcześniej, ale zapukaj do drzwi dopiero o wyznaczonej godzinie.

2. Nieprzedstawienie siÄ™.

Pamiętaj, aby wyraźnie i z uśmiechem podać swoje imię i nazwisko oraz powiedzieć, w jakiej sprawie przyszedłeś.

3. Przekręcenie nazwiska osoby, prowadzącej spotkanie.

Przygotuj siÄ™ wczeÅ›niej i zapisz sobie na kartce, najlepiej drukowanymi literami, nazwisko osoby, która bÄ™dzie przeprowadzać rekrutacjÄ™. PrzekrÄ™cenie nazwiska może CiÄ™ zdyskwalifikować, zanim jeszcze zdążysz cokolwiek wiÄ™cej powiedzieć. JeÅ›li nie jesteÅ› pewien, lepiej go unikaj – przedstaw siÄ™ i powiedz, że jesteÅ› umówiony na rozmowÄ™ w sprawie pracy w firmie X (nazwy firmy też nie wolno Ci pomylić).

2. Nieodpowiednie ubranie.

Nie nakładaj:
bluzki z ogromnym dekoltem,
bardzo krótkiej spódniczki,
jaskrawych ubrań,
jeansów,
zbyt dużej ilości biżuterii (ogranicz ją do minimum lub zrezygnuj z niej całkowicie),
jaskrawego lakieru do paznokci i krzykliwego makijażu,
butów z odkrytymi palcami,
brązowych butów (mężczyźni),
koszuli z krótkimi rękawami (mężczyźni), nawet, gdy jest ciepło,
krawata w infantylne, krzykliwe wzory.

3. Grobowa, ponura mina.

Jesteś zestresowany, ale musisz zdobyć się na pogodny wyraz twarzy i uśmiech. Twoim zadaniem jest zrobić dobre wrażenie na pracodawcy, a za ponurakami nikt nie przepada.

4. Papieros, alkohol, guma do żucia.

Alkohol, nawet wypity dzieÅ„ wczeÅ›niej, wydziela siÄ™ z organizmu przez wiele godzin, natomiast dym papierosowy wyczuwalny jest nawet wtedy, gdy paliÅ‚eÅ› przed wyjÅ›ciem z domu, ale pozostaÅ‚ we wÅ‚osach i ubraniu. Å»ucie gumy nigdy nie robi dobrego wrażenia – lepiej bÄ™dzie, jeÅ›li tuż przed wejÅ›ciem zjesz pastylkÄ™ odÅ›wieżajÄ…cÄ… oddech.

5. Nieznajomość firmy, w której ubiegasz się o pracę.

Wcześniej poszukaj informacji o firmie w Internecie, czasopismach branżowych, popytaj znajomych. Wykaż się znajomością przedsiębiorstwa lub przynajmniej branży lub produktu, którym dana firma się zajmuje. W ten sposób wykażesz zainteresowanie potencjalnym pracodawcą.

6. Nieumiejętność określenia własnych silnych i słabych stron.

Pracodawca oczekuje, że jesteś świadom swoich atutów. Jakże inaczej mógłbyś ich używać z korzyścią dla niego? I jak mógłbyś unikać błędów, jeśli nie wiesz, jakie masz wady?

7. Improwizacja.

Przećwicz wczeÅ›niej, najlepiej z kimÅ› Ci życzliwym, odpowiedzi na potencjalne pytania, ewentualnÄ…, przykÅ‚adowÄ… prezentacjÄ™, jednym sÅ‚owem – całą rozmowÄ™. To doda Ci pewnoÅ›ci siebie i sprawi, że zrobisz na pracodawcy wrażenie osoby przygotowanej i kompetentnej. Skorzystaj z darmowych porad eksperta na http://www.eprof.pl.

8. Gadatliwość.

Mniej mów, natomiast uważnie, aktywnie słuchaj i konkretnie, rzeczowo odpowiadaj na pytania, pamiętając o utrzymywaniu kontaktu wzrokowego.

9. Zadawanie zbyt dużej liczby pytań.

Nie pytaj co chwilę o szczegóły, dotyczące pracy. Pozwól pracodawcy pytać, swoje pytania zadaj na końcu rozmowy. Pamiętaj jednak, że niezadawanie pytań w ogóle sprawi, że będziesz postrzegany jako ktoś zdesperowany, kto przyjmie każdą pracę na każdych warunkach.

10. Narzekanie na poprzedniÄ… pracÄ™ i pracodawcÄ™.

To zawsze robi złe wrażenie. Twój nowy, potencjalny pracodawca natychmiast pomyśli, że jesteś typem malkontenta i że najprawdopodobniej o nim też będziesz kiedyś mówił źle.

11. Pytanie o wynagrodzenie na poczÄ…tku rozmowy.

To pytanie powinien zadać pracodawca, poczekaj więc spokojnie i bądź przygotowany na odpowiedź. Wcześniej sprawdź w Internecie zarobki w danej branży na stanowisku, o jakie się ubiegasz i podaj średnią wartość zaznaczając, że taka płaca na początek będzie Cię satysfakcjonować.

12. Zakończenie rozmowy bez ustalenia następnego kontaktu.

Gdy prowadzący rozmowę kończy spotkanie, zapytaj o to, jaki będzie następny etap procesu rekrutacji, ponieważ chciałbyś się do niego przygotować. Dasz tym do zrozumienia, że nadal jesteś poważnie zainteresowany tą pracą i sprawisz wrażenie osoby poważnej.

13. Brak podziękowania za rozmowę.

Równie duży błąd, jak nieprzedstawienie siÄ™ na poczÄ…tku rozmowy. PodziÄ™kuj z uÅ›miechem za umożliwienie Ci zaprezentowania swoich kompetencji i wyraź nadziejÄ™ na nastÄ™pne spotkanie. Dodatkowo możesz po spotkaniu wysÅ‚ać e-mail z podziÄ™kowaniem – to z pewnoÅ›ciÄ… wyróżni CiÄ™ w tÅ‚umie kandydatów.

--


Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Zobacz takze:
Konsulting akustyczny w architekturze
Darmowa nakładka zmieniająca wygląd Windows
Bezbronny
Działalność marketingowa firmy produkującej styropian
Urlop wypoczynkowy pracowników tymczasowych