Jakich błędów unikać w czasie rozmowy kwalifikacyjnej?
Jakich błędów unikać w czasie rozmowy kwalifikacyjnej?
autorem artykułu jest Beata Grantt
1. Spóźnienie się na rozmowę.
Wcześniej sprawdź dokładnie adres spotkania i najlepiej pojedź tam, jeśli to możliwe, poprzedniego dnia, aby sprawdzić, ile czasu zajmie Ci droga. Jeśli nie możesz tam wcześniej pojechać, sprawdź na planie miasta lub zapytaj znajomych, jak i czym tam dotrzeć oraz zaplanuj, ile czasu musisz na to poświęcić. Zawsze bądź na miejscu kilka minut wcześniej, ale zapukaj do drzwi dopiero o wyznaczonej godzinie.
2. Nieprzedstawienie siÄ™.
Pamiętaj, aby wyraźnie i z uśmiechem podać swoje imię i nazwisko oraz powiedzieć, w jakiej sprawie przyszedłeś.
3. Przekręcenie nazwiska osoby, prowadzącej spotkanie.
Przygotuj siÄ™ wczeÅ›niej i zapisz sobie na kartce, najlepiej drukowanymi literami, nazwisko osoby, która bÄ™dzie przeprowadzać rekrutacjÄ™. PrzekrÄ™cenie nazwiska może CiÄ™ zdyskwalifikować, zanim jeszcze zdążysz cokolwiek wiÄ™cej powiedzieć. JeÅ›li nie jesteÅ› pewien, lepiej go unikaj – przedstaw siÄ™ i powiedz, że jesteÅ› umówiony na rozmowÄ™ w sprawie pracy w firmie X (nazwy firmy też nie wolno Ci pomylić).
2. Nieodpowiednie ubranie.
Nie nakładaj:
bluzki z ogromnym dekoltem,
bardzo krótkiej spódniczki,
jaskrawych ubrań,
jeansów,
zbyt dużej ilości biżuterii (ogranicz ją do minimum lub zrezygnuj z niej całkowicie),
jaskrawego lakieru do paznokci i krzykliwego makijażu,
butów z odkrytymi palcami,
brązowych butów (mężczyźni),
koszuli z krótkimi rękawami (mężczyźni), nawet, gdy jest ciepło,
krawata w infantylne, krzykliwe wzory.
3. Grobowa, ponura mina.
Jesteś zestresowany, ale musisz zdobyć się na pogodny wyraz twarzy i uśmiech. Twoim zadaniem jest zrobić dobre wrażenie na pracodawcy, a za ponurakami nikt nie przepada.
4. Papieros, alkohol, guma do żucia.
Alkohol, nawet wypity dzieÅ„ wczeÅ›niej, wydziela siÄ™ z organizmu przez wiele godzin, natomiast dym papierosowy wyczuwalny jest nawet wtedy, gdy paliÅ‚eÅ› przed wyjÅ›ciem z domu, ale pozostaÅ‚ we wÅ‚osach i ubraniu. Å»ucie gumy nigdy nie robi dobrego wrażenia – lepiej bÄ™dzie, jeÅ›li tuż przed wejÅ›ciem zjesz pastylkÄ™ odÅ›wieżajÄ…cÄ… oddech.
5. Nieznajomość firmy, w której ubiegasz się o pracę.
Wcześniej poszukaj informacji o firmie w Internecie, czasopismach branżowych, popytaj znajomych. Wykaż się znajomością przedsiębiorstwa lub przynajmniej branży lub produktu, którym dana firma się zajmuje. W ten sposób wykażesz zainteresowanie potencjalnym pracodawcą.
6. Nieumiejętność określenia własnych silnych i słabych stron.
Pracodawca oczekuje, że jesteś świadom swoich atutów. Jakże inaczej mógłbyś ich używać z korzyścią dla niego? I jak mógłbyś unikać błędów, jeśli nie wiesz, jakie masz wady?
7. Improwizacja.
Przećwicz wczeÅ›niej, najlepiej z kimÅ› Ci życzliwym, odpowiedzi na potencjalne pytania, ewentualnÄ…, przykÅ‚adowÄ… prezentacjÄ™, jednym sÅ‚owem – całą rozmowÄ™. To doda Ci pewnoÅ›ci siebie i sprawi, że zrobisz na pracodawcy wrażenie osoby przygotowanej i kompetentnej. Skorzystaj z darmowych porad eksperta na http://www.eprof.pl.
8. Gadatliwość.
Mniej mów, natomiast uważnie, aktywnie słuchaj i konkretnie, rzeczowo odpowiadaj na pytania, pamiętając o utrzymywaniu kontaktu wzrokowego.
9. Zadawanie zbyt dużej liczby pytań.
Nie pytaj co chwilę o szczegóły, dotyczące pracy. Pozwól pracodawcy pytać, swoje pytania zadaj na końcu rozmowy. Pamiętaj jednak, że niezadawanie pytań w ogóle sprawi, że będziesz postrzegany jako ktoś zdesperowany, kto przyjmie każdą pracę na każdych warunkach.
10. Narzekanie na poprzedniÄ… pracÄ™ i pracodawcÄ™.
To zawsze robi złe wrażenie. Twój nowy, potencjalny pracodawca natychmiast pomyśli, że jesteś typem malkontenta i że najprawdopodobniej o nim też będziesz kiedyś mówił źle.
11. Pytanie o wynagrodzenie na poczÄ…tku rozmowy.
To pytanie powinien zadać pracodawca, poczekaj więc spokojnie i bądź przygotowany na odpowiedź. Wcześniej sprawdź w Internecie zarobki w danej branży na stanowisku, o jakie się ubiegasz i podaj średnią wartość zaznaczając, że taka płaca na początek będzie Cię satysfakcjonować.
12. Zakończenie rozmowy bez ustalenia następnego kontaktu.
Gdy prowadzący rozmowę kończy spotkanie, zapytaj o to, jaki będzie następny etap procesu rekrutacji, ponieważ chciałbyś się do niego przygotować. Dasz tym do zrozumienia, że nadal jesteś poważnie zainteresowany tą pracą i sprawisz wrażenie osoby poważnej.
13. Brak podziękowania za rozmowę.
Równie duży błąd, jak nieprzedstawienie siÄ™ na poczÄ…tku rozmowy. PodziÄ™kuj z uÅ›miechem za umożliwienie Ci zaprezentowania swoich kompetencji i wyraź nadziejÄ™ na nastÄ™pne spotkanie. Dodatkowo możesz po spotkaniu wysÅ‚ać e-mail z podziÄ™kowaniem – to z pewnoÅ›ciÄ… wyróżni CiÄ™ w tÅ‚umie kandydatów.
--
Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl
Zobacz takze:
Konsulting akustyczny w architekturze
Darmowa nakładka zmieniająca wygląd Windows
Bezbronny
Działalność marketingowa firmy produkującej styropian
Urlop wypoczynkowy pracowników tymczasowych